En daar is ie weer! Nog een klein beetje China, Macau -> Rondje Taiwan en door naar Vietnam!

31 december 2015 - Da Nâng, Vietnam

Hmm, mijn laatste reisverslag is meer dan een maand geleden. In de tussen tijd heb ik echt niet stil gezeten..............

24-11-2015 – Dag 69! Laatste dag in Longyang vandaag om 12.15 vertrekt mijn high speed train naar Shenzhen om vanuit daar de grens met Hongkong over te steken. Het afscheid valt Cute toch wat zwaar, ze vindt me echt leuk….

Mijn laatste trein door China en weer geniet ik van het uitzicht en kan ik niet geloven dat er zo veel gebouwd wordt.

Eenmaal in Shenzhen aangekomen, stap ik over op de metro en eet ik bovengronds nog even een maaltijd. Dan door naar de grens waar ik spontaan wordt bijgestaan door een heer uit Hongkong die me helpt bij het oversteken van de grens. Nu verlaat ik mainland China echt.

Ik heb een hostel uitgezocht in district Kowloon Hongkong en na een aardige zoektocht vind ik het. Eigenlijk is het een flatgebouw waar heel veel hostels en homestays zijn gevestigd die allemaal worden gerund door Indiërs. Wanneer ik het juiste hostel binnen stap, blijkt dat ik niet op zijn reserveringslijst sta en dat komt mij goed uit, want het hostel bevalt me totaal niet. Buiten ga ik in onderhandeling met een aantal “proppers”, en zo kom ik uit bij Royal hotel (in hetzelfde gebouw). We bespreken 150HKD voor de eerste nacht en 100HKD voor de tweede nacht. Dit keer geen dorm kamer, maar een single room. Eigenlijk is het een vieze bende (toilet spoelt niet door, geen warm water, een deken zonder dekbed en grote kakkerlakken), maar een privé kamer is wel even lekker.

25-11-2015 – Dag 70! ’s Ochtends word ik wakker en ik wist dat ik van kamer moest wisselen, de volgende kamer zou een single room zijn, maar dan kleiner. Ik naar de Indiër waarmee ik alles besproken heb, maar nu geeft hij aan dat de volgende kamer een 6 persoon dorm kamer is. Want alleen dat kunnen ze bieden voor 100HKD.

Okee, nu word ik eventjes wel heel erg boos…. Hij zegt dat ik het verkeerd begrepen heb.. Nu word ik nog kwader, omdat ik zeker weet dat we dat niet besproken hebben. Ik haal tien keer diep adem, pak mijn tas in en verlaat de toko.

Volgende hostel vind ik op Booking.com in een aanbieding, maar ohoh wat zijn die bedden duur in Hongkong. Nadat ik mijzelf in-chek bezoek ik een strand, echt wel heel bijzonder. Wanneer je door Hongkong loop, voel je dat het een metropool is. Maar als je dan  40 minuten met het openbaar vervoer ga, sta je in ene op een fantastisch strand en lijkt de drukte zo ver weg. In de bus ontmoet ik drie Duitse mannen en ’s avonds ga ik met een van hen naar de paardenraces op Happy Valley in Hongkong. Wat een jetset, maar een super ervaring.

Daarna heb ik nog met Elsie afgesproken, ik heb haar ontmoet op Couchsurfing, ze kon me helaas geen slaapplaats aanbieden, maar het was een gezellige avond.

26-11-2015 – Dag 71! Ik verleng mijn verblijf in dit hostel, en begeef mij naar de ferry’s die varen tussen de verschillende eilanden. Na wat research besluit ik naar Lamma eiland te gaan, een prachtig eiland op 40 minuten varen van Hongkong. Er loopt hier een wandelroute tussen de twee dorpen op het eiland. Wanneer ik het eerste referentie punt bereik zie ik een off-road pad lopen, dat lijkt me een stuk interessanter en verdwalen kan toch niet op een eiland. Wandelend over de bergen, geniet ik van de prachtige natuur.

Terug in Hongkong loop ik ook nog even snel de Victoria Peak op, om de skyline van Hongkong bij dag en nacht te kunnen zien.

’s Avonds vind ik (eindelijk) een winkel die Go-Pro accessoires verkoopt. Na wat vergelijkend waren onderzoek, heb ik eindelijk mijn selfiestick en arm-strap (laat dat springen uit een vliegtuig maar komen….). Ook koop ik nog even een biertje in Lan Kwai Fong (de bar street van Hongkong), het is happy hour en omgerekend betaal ik er €6,- voor. Ik drink dit biertje (heel) heel langzaam op……..:p

27-11-2015 – Dag 72! De volgende nacht in dit hostel is geen aanbieding meer en daardoor dubbel zo duur, grrrrr. Ik chek uit en vind hostel Apple-in met een aanbieding.

Omdat ik nu toch in de buurt ben wil ik wel naar Macau (het Las Vegas van het Oosten). Met een high speed ferry ben ik er in een klein uur (lopend naar de ferry, nam meer tijd….). Op Macau aangekomen, aan het begin van de middag, stap ik in de eerste willekeurige bus om mijzelf een rondje door deze stad te laten chauffeuren. Dan met de volgende zorgvuldig geselecteerde bus naar de strip en dat is overweldigend. Wat een gebouwen, wat een verlichting, wat een sensatie….. Ik ben erg onder de indruk van alles wat hier te zien is, en besluit alleen zelf geen gokje te wagen, gezien ik de afgelopen dagen in mijn keuzes weinig geluk had.

’s Nachts nog terug met de ferry naar Hongkong, omdat de bedden in Macau helemaal niet te betalen zijn.

28-11-2015 – Dag 73! Het is zaterdag en ik heb nog geen bed voor vanavond, en omdat het zaterdag is, heeft geen enkele hostel een aanbieding. Tjongejonge moet ik dan ± €25,- betalen voor een zuinige 6 persoon dorm kamer…? Uit onvrede reserveer ik een bed onder de 500HKD met de hoogste waardering (en in de richting van het vliegveld…). Dit hostel heeft ook nog eens een zwembad en een fitnessruimten, klinkt goed. Oohshit, 15 minuten later heb ik spijt als haren op mijn hoofd, deze overnachting gaat me bijna €50,- kosten… maar annuleren kan niet meer.

Ik bekijk het activiteiten lijstje op Tripadvisor en bepaal welke dingen ik nog wil doen. En zo ga ik met de bekende star-ferry en wandel nog even door Hongkong central.

Daarna maar snel naar het geboekte hostel om die €50,- ten volste te benutten, eenmaal aangekomen blijkt het zwembad gesloten i.v.m. winter (het is bijna 25 graden, maar vooruit).

De fitnessruimte, kamer en wifi zijn wel dik voor elkaar, hierop besluit ik de afleveringen van Expeditie Robinson in te gaan halen.

29-11-2015 – Dag 74! Mijn vliegtuig naar Taiwan vertrekt om 12 uur, dus ik sta bijtijds op. Nog even een keertje extra lang douchen en in de kleren. Helaas blijkt dat (hoewel het hostel een stuk dichter bij het vliegveld is) er geen verbinding is met het vliegveld. De goedkoopste manier is terug naar het centrum van Hongkong en vanaf daar met een Airport express… Waarvoor had ik dit hostel ook alweer geboekt….???

Op het vliegveld gaat alles super voorspoedig en voor ik het weet zit ik in Taiwan, alleen dat wachten bij de bagageband maakt me nog steeds super zenuwachtig….

Eenmaal ingechekt in Lucky one hostel begeef ik mij naar een nachtmarkt in Taipei. Taiwan staat tenslotte bekend om het heerlijke eten en echt het eten stelt mij niet teleur. In Xian was meer show, maar hier is gewoon zo veel keus en zo lekker.

Ohja, dat Google, Google maps en Tinder weer gewoon werkt, is best wel een verademing ik heb een Taiwanese sim aangeschaft dus ben weer 100% online.

30-11-2015 – Dag 75! Het is maandag en ik wil graag wat leren over de historie van Taiwan. Eerst naar Kai Shek Memorial Hall en daarna loop ik naar Taiwan Historical Museum, helaas is het museum gesloten op maandag. Dan maar naar een speciale gondel over een berg -> helaas is de Gondel gesloten op maandag ;).

Okee, dan naar de Beitou Hotsprings aan de andere kant van Taipei. Wat een bijzondere ervaring…. De public hotspring is tegen een kleine vergoeding toegankelijk, helaas ben ik mijn zwembroek vergeten.

Jeetje, Tinder werkt hier in Taipei echt goed… ;) ’s Avonds spreek ik met Jessie af. Een mooie, bijzondere, maar super gezellige meid.

01-12-2015 – Dag 76! De dingen die maandag niet lukte doe ik vandaag. Ik gebruik een U-Bike fiets (een openbare fiets, werkt hier in Taipei echt goed), daarna betaal ik een kleine entreeprijs en val ik in een grote teleurstelling. Er is een tentoonstelling van abstracte kunst aan de gang, nou kan ik kunst echt wel waarderen, maar dit??? 2 verdiepingen met doeken die één kleur hebben met een waas er over en dan erbij zetten “de verbeelding”….?

Daarnaast toont het museum ook nog wat potjes en pannetjes uit de verschillende tijdperken, maar echt veel historie wordt er niet besproken.

’s Avonds hike ik de Elephant Mountain vlak naast Taipei en geniet ik van de skyline van Taipei. Anders als Shanghai en Hongkong, maar evengoed indrukwekkend. Daarna begeef ik mij naar de 101 toren (tot voorkort een van de hoogste torens ter wereld), het observatie dek kost mij iets te veel dus sla ik over (het uitzicht vanaf de hiking trail was mooi genoeg).

’s Avonds spreek ik met Liya af, haar heb ik ook weer ontmoet op Couchsurfing. Eigenlijk woont ze op het eiland Penhu, maar is tijdelijk in Taipei. We bezoeken een nachtmarkt en word weer blootgesteld aan culinaire hoogstandjes. Zo eet ik rijst met varkensbloed en  kippenhartjes.

02-12-2015 – Dag 77! Ik heb besloten om een motor te huren in Taiwan, het lijkt me prachtig om dit eiland op eigen gelegenheid rond te rijden. Na wat informatie op internet ingewonnen te hebben, begin ik mijn zoektocht (er wordt op internet niet over één adres gesproken). Ik huur weer een U-Bike en ga op pad, door bij allemaal motorzaakjes te vragen word ik van A naar B gestuurd en verder…., maar het geeft niet ondertussen geniet ik van Taipei. Soms krijg ik een briefje met een adres mee (alleen in het Chinees) en een richting. Uiteindelijk kom ik bij een motorzaak uit, waar ze gespecialiseerd zijn in het verhuren van motoren. Alleen verhuren ze hier alleen grote en zware motoren…. Niet echt wat ik in gedachten had en ver boven mijn budget. Wel helpt de receptioniste mij aan een volgend adres waar het moet lukken, ik fiets verder en kom bij een zaak uit die mij een scooter kunnen verhuren tegen een aannemelijke prijs. Tot ik aangeef dat ik er Taiwan mee rond wil rijden, oeh…. hij zegt… “daar zijn onze scooters niet betrouwbaar genoeg voor”…. Hmmmm, denk ik, mooie spullen heb jij ;).

Ik fiets weer verder en uiteindelijk (na een hele dag) kom ik bij een aantal zaakjes uit die wel aan mij verhuren willen, helaas zijn de prijzen dusdanig hoog. Dat het niet in mijn budget past. Okee, geeft niks ik heb vandaag veel van Taipei gezien en heel veel hele behulpzame mensen ontmoet.

’s Avonds naar een nachtmarkt voor vis, och wat kan ik daar van genieten.

03-12-2015 – Dag 78! Vlak naast Taipei ligt een natuurpark Yangmingshan, in dit park is prachtig natuur en hiking trail. Vrij vroeg uit de veren en met het openbaarvervoer naar dit park. Het is koud in Taipei en op deze berg is het nog kouder. Ik heb mij een beetje verkeken op het weer en alleen een korte broek aangetrokken, toch maar het beste van maken en ik ren de berg op. Ik had het al verwacht, maar het uitzicht op de berg is echt heel beperkt. Maargoed dat ze een afbeelding van het uitzicht hebben geplaatst, zodat je het uitzicht inbeelden kan :p!

Ik ren weer naar beneden en kom bij een Hotspring uit, heerlijk even met mijn voeten in het warme water. ’s Avonds eet ik echt super goedkoop een hele maaltijd in een klein restaurant en daarna eventjes naar een bar voor een biertje. Hier in Taipei zie je best veel “buitenlanders”, maar in het hostel of in de bar zijn ze niet…

04-12-2015 – Dag 79! Heerlijk ontbeten in een ontbijt restaurant, daarna het hostel in gedoken om mijn reisverslag bij te werken. Ik heb online een motor kunnen huren, deze kan ik om 17 uur ophalen. Het weer is niet echt super, dus een dagje binnen is niet zo erg (meteen even een Expeditie Robinson aflevering meepikken).

’s Middags haal ik mijn motor op, precies wat ik in gedachte had een dikke vette 150cc Yamaha ergens uit de jaren ’80. Het is vrijdag en uitgaansavond in Taipei, samen met Jessie ga ik op stap en dat heeft voordelen. Zij weet precies waar we voor welke club een stempel kunnen halen en regelt hier en daar gratis entree.

Uitgaan in Taipei is niet als in China, maar het is geweldig.

05-12-2015 – Dag 80! Eindelijk kan ik met mijn motor de weg op. Ik heb een lichte kater, maar dat mag de pret niet drukken. Met google maps stippel ik mijn route uit naar Yilan. Het is even wennen, maar al snel heb ik de smaak te pakken en cruise ik door prachtige landschappen over hoge bergen. In Yilan aangekomen relax ik nog even op bed om ’s avonds een rondje te rijden en te eten op een nachtmarkt.

06-12-2015 – Dag 81! Bijtijds opgestaan en na een ontbijt in het hotel door naar Hualien. De weg loopt langs de kust en toont mij prachtige landschappen. De oceaan aan mijn linkerhand, bergen aan mijn rechter en een motor onder mij, zo voelt vrijheid dus!

In Hualien aangekomen loop ik door de stad en aan het begin van de avond zie ik een voetbalveld. Nieuwsgierig ga ik even kijken en al snel word ik uitgenodigd om mee te doen. Het is een vrij groot gezelschap en voor de wedstrijd zijn ze allemaal aan het zingen, tijdens de wedstrijd gaat het er heel vriendschappelijk aan toe en na de wedstrijd worden er gebeden opgezegd. Een van de jongens spreekt goed Engels en vertelt mij dat ze van een kerk zijn, en nodigt mij uit om mee te gaan eten.

Wat een warmte en gezelligheid, helaas moest ik bekennen dat ik een kerstmis katholiek ben…..

07-12-2015 – Dag 82! Hualien staat bekend om Taroko National Park. Ik start mijn stalen ros en race de berg op, de tankmeter staat nog op driekwart dus tanken hoeft nog niet.

In deze bergachtige omgeving valt mijn mond constant open, wat is dit ongelooflijk mooi. Helaas, of gelukkig, zijn sommige hike routes gesloten i.v.m. de tyfoon die hier heeft gewoed, het mooiste aan deze afgesloten routes is het feit dat je hier eindelijk echt alleen ben…;)

Als ik verder wil rijden kijk ik nog even op mijn tankmeter… hmm toch maar terug om eerst even te tanken….

De eigenaar van het hostel waar ik verblijf heeft mij een tip gegeven over een hot spring die niet meer voor publiek toegankelijk is, dat klinkt leuk! Op de locatie aangekomen beleef ik weer een geluksmoment, warm water uit de rotsen naast een snelstromende rivier en geen toeristen… wat is dit relax zeg.

’s Avonds naar de nachtmarkt van Hualien en daarna op tijd naar bed, morgen een lange dag.

08-12-2015 – Dag 83! Van Hualien naar Taitung langs de kust. Ik heb al gezegd hoe mooi het rijden hier is, maar ik zeg het nog een keer! Het is echt fantastisch, daarnaast zijn de wegen in zeer goede staat en houdt vrijwel iedereen zich aan de verkeersregels. Rijden over Taiwan is gewoon echt prima te doen.

Bij een vissersdorpje sla ik af naar de haven, hier bestel ik met handen en voeten een aantal vis gerechten. Ik krijg rauwe tonijn, zalm, zwaardvis en nog een vis (de vertaling op mijn telefoon kon de vis nietJ) voorgeschoteld. Zo vers en zo lekker!

Later op de middag kom ik bij RGB hostel aan en net wanneer ik mijzelf voorneem een avondje te relaxen, nodigt de eigenaar me uit om mee te gaan naar een restaurant boven op een berg met uitzicht over Taitung. Met nog een paar gasten van het hostel wordt het een uitstekende avond.

09-12-2015 – Dag 84! Mijn wekker gezet op 7 uur, als ik vroeg aankom in Hengchun kan ik meteen een rondje maken door Kenting National Park. Eerst rij ik een stuk langs de kust en dan weer door de bergen. Helaas zit het weer mij niet mee, dit gedeelte van Taiwan staat bekend om zijn tropische klimaat, maar nu regent het.

Bij mijn rondje door Kenting National Park bereik ik een aantal hoogte punten:

-          Southern most point

-          Lekkend gas uit scheuren van de aarde (wat resulteert in vuur vanuit de aarde)

-          Eluanbi vuurtoren

Helaas bereik ik ook een dieptepunt. Er liggen hier allemaal afgedankte waterscooters in de bosjes… die hun beste tijd wel gehad hebben, maar toch…;)

10-12-2015 – Dag 85! Vandaag zet ik koers naar Kaohsiung de een na grootste stad van Taiwan. Rond het middag uur kom ik hier aan en besluit ik naar het strand te gaan om even te relaxen. Niet echt mooi weer, maar lekker om uit te waaien.

’s Avonds in ik informatie in van wat locale leeftijdsgenoten. Eerst even naar een bar om daarna naar een club te gaan. Het blijkt niet echt druk te zijn, maar voor een vast bedrag kun je onbeperkt drinken….. En dat is toch een goed ingrediënt voor een super toffe avond.

11-12-2015 – Dag 86! GAAAAP, kater….. en een dagje niet rijden is ook wel lekker. Daarnaast is het eindelijk echt super lekker weer. Toch weer naar het strand waar ik kan genieten van het heerlijke zonnetje.

’s Avonds toch weer even naar een andere club en in deze club hebben ze happy hour tussen 11 en 12. Ik ontmoet een aantal studentes, maar om 2 uur besluit ik toch naar bed te gaan.

12-12-2015 – Dag 87! Het is Zaterdag en Jessie (mijn tinder date uit Taipei) heeft voorgesteld om elkaar bij Sun Moon Lake weer te ontmoeten. Het is een rit van 5 uur, maar lekker weer dus cruise ik lekker door. In de middag kom ik aan bij het station en zie ik Jessie, we rijden naar het geboekte hotel en checken in. Voor het avondeten rijden we naar een stadje aan het meer, met een prachtig uitzicht genieten we van een hot-pot.

13-12-2015 – Dag 88! Zondagochtend in Taiwan bij Sun Moon lake, na een ontspannen ontbijt starten we de motor. We rijden rond het fantastisch mooie meer. Als eerste rijden we naar een Aboriginaldorp, helaas is de entree dusdanig hoog dat ik de moeite niet vind om naar binnen te gaan. Dan rijden we verder rond het meer en lopen we een hiking trail. Het uitzicht vanaf de pagode is weerzinwekkend.

Aan eind van de middag stellen we de navigatie in op Taichung om bij de zus van Jessie te slapen. ’s Avonds eet ik hier nog even op een nachtmarkt om daarna vroeg te gaan slapen.

14-12-2015 – Dag 89! ’s Ochtend opgestaan bij de zus van Jessie in Taichung. Na het ochtendritueel meteen op mijn motor gestapt, omdat ik toch weer een vrij lange rit voor de boeg heb. Het rijden langs de westkust van Taiwan is mooi, maar totaal anders dan de oostkust. Ik hou het leuk door af en toe af te stappen en een rondje over het strand te lopen. Aan het begin van de avond kom ik weer aan in Taipei en ik wil het garnalen vissen wel proberen. Je vis de garnalen hier met een hengel uit een grote bak met water, maar waarschijnlijk snap ik er niks van. Na twee uur heb ik precies twee garnalen, terwijl de professionals naast mij de een na de ander uit het water trekken. Wat voor hun het teken is om te slaan…. Is voor mij een groot raadsel….

’s Avonds ga ik met Jessie naar de Beitou hotspring in Taipei en genieten we van het heerlijke warme water.

15-12-2015 – Dag 90! Na een avondje hotspring, moet ik vandaag een aantal noodzakelijke dingen doen. Verder is het weer niet ontzettend lekker, dus een dagje hangen is ook wel goed.

16-12-2015 – Dag 91! Midden in de nacht gaat de bus naar het vliegveld Taoyongtiung, het vliegtuig vertrekt om 6.15. Na een kleine vertraging land ik om 11.30 lokale tijd in Vietnam. Ik besluit om vanaf het vliegveld lopend koers te zetten naar het centrum. Een warme wandeling van 8.1 kilometer volgt, maar ondertussen geniet ik van toch weer het grote verschil tussen Vietnam en Taiwan. Daarnaast kom ik tijdens de wandeling een winkeltje tegen die een soort van “broodje keur” verkoopt, en zo een broodje smaakt na 90 dagen echt hemels. Daarop besluit ik er meteen vijf te kopen.

’s Middags check ik in bij Long hostel en loop ik een rondje door Ho Chi Ming, ondertussen voer ik alvast wat vergelijkend waren onderzoek uit voor de motoren die we voornemens zijn te kopen. ’s Avonds toch nog een keertje alleen opstap, voordat ik straks 3 weken met Remco opgescheept zit:p.

17-12-2015 – Dag 92! Voor vandaag heb ik, vanuit het hostel, een toer geboekt naar de Mekong rivier. Met een bus vol toeristen rijden we naar de rivier, om vervolgens met een bootje van eiland naar eiland te hoppen. De eendaagse toer blijkt eigenlijk iets te kort, we racen van eiland naar eiland en schieten snel wat foto’s. Okee, ik ben een toerist, maar nu voel ik me echt een uber toerist. Daarin tegen is de locatie wel gewoon mooi en een leuke ervaring.

’s Avonds terug in het hostel is het aftellen begonnen, Remco landt om 20.00 uur. En ik moet zeggen, ik heb echt heel veel zin om Remco te zien en weer gewoon Nederlands te praten.

En daar is hij dan, ’s avonds belanden we op een terrasje met een BBQ en veel bier, een hoop te bespreken….

18-12-2015 – Dag 93! Na een warme douche is onze missie om twee motoren te scoren die ons van Ho Chi Minh naar Hanoi gaan brengen. We willen graag een Honda Win (of eigenlijk een replica daarvan). Na wat research, denk ik dat we het beste een Indonesische met 110cc kunnen kopen. Bij locale garages en reparateurs vragen ze tussen de $250,- en $300,- voor een Honda Win, maar hier in district 1 is er ook een bloeiende handel tussen backpackers onderling. Ik vind een advertentie van een Nederlandse jongen en deze motor voldoet precies aan mijn wensen. Na een korte onderhandeling, neem ik de motor over voor $200,-, maar dan wel inclusief helm en een Lonely Planet!

Nu nog een motor voor Remco, we struinen de straten af, maar komen eigenlijk niet meer een motor tegen die ons past. Dan maar even naar het oorlogsmuseum in Ho Chi Minh, een zeer indrukwekkend museum waar niets aan de verbeelding wordt over gelaten……

’s Avonds na zo een lange dag lopen, proberen we de Vietnamese massage even uit. Bij een full body massage, is de voetmassage gratis…..

’s Avonds duiken we weer even het nachtleven van deze prachtige stad in…

19-12-2015 – Dag 94! Die tweede motor voor Remco moeten we nog kopen, we lopen weer een rondje en komen weer bij een backpacker uit. Dit keer een jongen uit Australie die afscheid neemt voor $190,-, inclusief helm en regenpak…..

Nu hebben we wel genoeg gehad van de stad en rijden we onze eerste kilometers naar de Cu Chi tunnels, De Cu Chi tunnels zijn gemaakt door de Vietkong in de oorlog tegen de Amerikanen. Het museum is leuk opgezet en geeft een duidelijk beeld van de oorlog. Daarnaast krijgen we ook de mogelijkheid om met een AK47 te schieten, dat voelt best machtig…. Na de tunnels rijden we naar Dong Nai, hier heb ik via air B&B een overnachting geboekt in een boomhuis/hut. Een avontuurlijke rit volgt en we belanden in een klein restaurant, waar we warm onthaald worden en de glaasjes Ricewine rijkelijk vloeien. Aangekomen bij het boomhuis worden we ontvangen door Nguyen (de eigenaar) en ’s avonds zitten we met nog drie Vietnamese, naast het grootste meer van het land biertjes te drinken op straat. Een leuke lokale ervaring!

20-12-2015 – Dag 95! Deze morgen iets minder fris opgestaan, want bij de lokale ervaring hoort ook het bed. En vooral Remco had het niet getroffen. Hij moest het doen met een deken  en een matje van bamboe.

Na een ontbijt worden we uitgenodigd om mee te gaan naar het bos rond het meer. Na een leuke rit door het binnenland, maken we een wandeling door het bos. Ook in dit bos is er hevig gevochten en kom je meerdere gedenk plaatsen tegen.

Rond het middag uur lunchen we met een grote groep Vietnamese in het bos. Remco en ik moeten helaas verder, anders halen we Hanoi nooit.

Na een barre rit, want ook in Vietnam is het niet altijd mooi weer, komen we aan in Cat Tien. Green Lodge hotel heeft voor ons een prachtige kamer voor een aannemelijke prijs midden in de natuur.

21-12-2015 – Dag 96! We rijden verder naar Dalat een stad tussen de bergen. Op advies van andere reizigers kiezen we voor Dalat Family Hostel en dat is een goede keuze. In de drie maanden dat ik nu onderweg ben, werd ik nergens zo warm onthaalt als hier. We komen aan tijdens het eten en dit betekend dat je een “Sexy Dance” moet opvoeren, gelukkig was ik met Remco en die kan natuurlijk super goed Sexy dansen. Even later blijkt dat wij de enige zijn die dansen moesten…..

Na het dansen schuiven we aan voor het eten. Een warme avond volgt, met veel muziek en gezelligheid.

22-12-2015 – Dag 97! Voor vandaag hebben we een canyonning toer geboekt, vanuit het hostel trekken we met een groep het bos in. Verschillende activiteiten volgen, zoals abseilen, abseilen in een waterval en springen vanaf een metertje of elf.

’s Avonds schuiven we weer aan voor het avondeten in het hostel en weer is het een gezellige boel. Naast de backpackers die het ontzettend goed met elkaar vinden kunnen, is ook de staff erg leuk. Zo krijg je van de moeder des huizes spontaan een knuffel of een zoen op je voorhoofd en de jongere meiden geven je zomaar een knuffel of knijpen je even in je wang.

Met twee stellen uit Canada spelen we het drankspelletje “Drinks for het Goveneur”, de drank gaat hard! We voelen ons goed, dus toch maar even uit. Na wat kroegjes belanden we in club Air…….

23-12-2015 – Dag 98! Na een wilde avond moet je goed uitslapen, maar van Remco moet ik om 11 uur toch mijn bed uit. Voor vandaag plannen we sightseeing door Dalat en bezoeken we Elephant waterfall.

Het rijden op de motor is leuk, maar zeker mijn Honda heeft een erg doorgezakt zadel. Na enkele uren zitten, doet je kont dan toch aardig pijn. Gelukkig komen we in Dalat een zaak tegen waar ze nieuwe zadels monteren. Voor maar liefst €18,- worden beide motoren van extra zacht zadel voorzien. Het lijntje van de motor is daardoor een beetje verwrongen, maar het zit fantastisch!

Bij de Dalat familie is het karaoke avond, na het indrinken van een beetje moed, zingt zelfs Remco een liedje……

24-12-2015 – Dag 99! Vroeg in de morgen zetten we koers naar Nha Trang, de landschappen die we tijdens deze route voorbij rijden, zijn onwaarschijnlijk mooi. Spontane watervallen, rotspartijen, koeien en apen op de weg, we zien het allemaal.

Na een goede vijf uur komen we aan en gaan we meteen maar op het strand liggen. Nha Trang is een bekende badplaats in Vietnam en dan voornamelijk onder de Russen. Na een kort overleg met Remco, besluiten we om onszelf te verwennen tijdens kerst en boeken we een 3 sterren hotel met rooftop zwembad!

Het blijft toch kerstavond, dus moet ik naar de kerk. We kiezen voor de kindermis van 7 uur. Ook hier komen de verhalen die uitgebeeld worden overeen met de bijbel verhalen die mij geleerd zijn :p!

Later op de avond probeer ik via Tripadvisor de beste club van deze stad te achterhalen. Lopend naar club Zima, komen we Sailors club tegen. In Sailors club blijkt tijdens kerst een strandfeest georganiseerd te zijn en de muziek trekt ons naar binnen….. Een heerlijke warme kerstavond met dikke muziek en de voetjes in het zand volgt.

25-12-2015 – Dag 100! Echt waar? Dag 100? Wat gaat de tijd toch ongelooflijk snel! Ik heb al zoveel gezien en ik heb nog zoveel meer om te zien…. En ik geniet!

Eerste kerstdag op het strand in de zon, heerlijk! Volgens mij is dit de eerste keer in 100 dagen dat ik echt wat aan mijn kleurtje doe.

’s Avonds kerstdineren Remco en ik uitgebreid, natuurlijk denken we ook aan onze vrienden en familie!

Het feestje in de Sailors club is nog niet af, dus daar maar weer heen. Helaas een iets minder zwoele avond waardoor het feestje zich verplaatst van buiten naar binnen. Remco was ik aan het begin van de avond al kwijt….. en de mooie meisjes van gister waren er ook niet, dus taai ik vandaag maar iets eerder af.

26-12-2015 – Dag 101! In Nha Trang kunnen we niet eeuwig blijven dus rijden we vandaag verder naar het Noorden. Niets geboekt, gewoon kijken hoever we komen.

We rijden en rijden, komen prachtige landschappen tegen met de kust aan onze rechterhand. Aan het eind van de middag rijden we door dorpjes die zich achter de bergen verschuilen voor de drukte in Vietnam. Prachtig om te zien hoe deze mensen leven en Remco voelt nu hoe bijzonder het is, als mensen naar je kijken alsof ze water zien branden (deze ervaring had ik al in ChinaJ).

Wanneer de duisternis valt moeten we nog een klein stukje naar een kleine stad, na een korte rondvraag vinden we een hotelletje. Voor €3.90 p.p. slapen we in een eigen kamer met twee bedden, helaas is het ontbijt niet inbegrepen….:) ’s Avonds nemen we nog een kopje koffie bij een cafe, hier worden we bediend door een tien jarig meisje in pyjama, omdat zij wel Engels en de rest van de familie niet. Wat een schatje!

27-12-2015 – Dag 102! Verder door naar het noorden om vandaag Hoi An te bereiken. Vroeg in de middag komen we aan in deze toeristische trekpleister. Na de lunch willen we proberen met de boot naar Cham Island te varen, helaas gaat de openbare boot alleen ’s ochtends om negen uur. Als we nu nog heen willen kost dat €120,-…. Hmm, dan morgen maar.

Hoi An is zo toeristisch, omdat het beschikt over een schitterende oude stad en een mooi strand. Dat strand proberen we nog even uit nu de zon nog schijnt en ’s avonds lopen we (heel romantisch) door de oude stad. Voor mij en Remco is het best leuk, maar als stelletje is dit vast fantastisch. Daarna duiken we nog even de kroeg in en raken we aan de praat met twee Nederlandse vrouwen.

28-09-2015 – Dag 103! Na een korte nacht stappen we op in de boot naar Cham Island, voor een klein bedrag mogen de motoren ook mee. De boot is een metertje of twintig, typisch Vietnamees, niet echt nieuw en heeft een dubbel dek, op het onderste dek worden de goederen geladen en op het bovenste dek zitten de passagiers. Naast een stuk of 15 Vietnamese, nog twee backpackers, Remco en ik.

De boot deint lekker op golven en een aantal passagiers houden het niet binnen…..

Op het Cham Island besluiten we een rondje te rijden naar alle uithoeken. De wegen op Cham Island zijn als volgt te omschrijven: hier en daar nieuwe weg, af en toe zijn ze bezig met de weg, gedeeltes ook nog hele oude weg, soms liggen er mega rotsen op de weg of er is geen weg….. Het is leuk en erg jongensachtig om hier te rijden;).

’s Middags pakken Remco en ik onze hengels erbij en socializen we met de locals. Dat was wel weer genoeg over het vissen…………………… :P

29-09-2015 – Dag 104! We worden vroeg wakker en lopen de trap af voor het ontbijt. De eigenaresse van de homestay staat al klaar. Helaas spreekt zij (of iemand anders op het eiland) geen Engels, maar al snel belt ze haar broer om ons het nieuws te melden: de boot terug naar het vaste land gaat NIET in verband met het slechte weer (en ohja, het is wel eens voorgekomen dat hij een week niet gaat….)

Ojohjohjoh, Cham Island is leuk, maar nog een dag? Voor mij is het geen probleem, maar voor Remco is het toch vakantie. En wat kun je in hemelsnaam doen op dit eiland met slecht weer?

We spenderen onze dag op een strandje, soms regent het soms schijnt de zon. We jutten wat troep bij elkaar, snorkelen wat en beklimmen wat rotsen. De dag gaat toch vrij snel voorbij, maar zon had leuker geweest. Wel mooi dat ik eindelijk tijd heb om mijn reisverslag bij te werken!

Eigenlijk vind ik het ook wel prachtig om te zien hoe deze mensen hun dagen spenderen als er op het eiland niets te doen is....

Ohjohjoh wat een lap tekst..... Voor nu sluit ik af met de mededeling dat we heel huids voor NYE weer op het vaste land zijn aangekomen. Hoe we daar zijn gekomen vertel ik de volgende keer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jan:
    31 december 2015
    we hebben lang moeten wachten op een nieuw verslag. we zien dat het goed . het is weer een mooi verslag veel plezier
  2. Oma:
    1 januari 2016
    Geweldig mooi verslag !!!!!wel blij wat van je te lezen !!!Remco de groeten !!!
  3. Tante A:
    2 januari 2016
    Oooohhhhh , ben je na kerst weer terug beland in september? !

Idd heerlijk dat gevoel op je motorrijder met oceaan aan de ene kant en bergen aan de andere -ik ken t !

De Mekong is n lange rivier , die ga je nog n keer tegenkomen volgende maand (yeahhhh!)

Hoogtepunt vind ik toch wel de karaoke

Enjoyyyy !
    groetjes aan Remco
  4. Wim en Corrie Dekker Anna Paulowna.:
    5 januari 2016
    Prachtig echt verhaal, heerlijk om te lezen en zie weer uit naar het volgende hoofdstuk.

Groetjes Thomas, ook aan Remco.