Beijing -> Shanghai -> Xiaman -> Longyang -> Hongkong! Dat was wel weer genoeg China.

25 november 2015

10-11-2015 – Dag 55! Opnieuw aangekomen in Beijing om 12.32 uur, het grote voordeel van ergens al geweest zijn, is dat je de weg meteen herken en daardoor niet hoef te zoeken.

Ik loop naar het hostel en check in. Deze middag spendeer ik in het hostel en plaats ik mijn reisverslag online.

’s Avonds even uit eten (in dat restaurant waar ik de eerste keer zo lekker gegeten heb) en later ontmoet ik Kevin voor een biertje.

11-11-2015 – Dag 56! ’s Ochtends een rondje gelopen en rustig aan gedaan, omdat ik ’s middags een date heb met Diana Yarosh. Diana heb ik de eerste keer in Beijing ontmoet en, vooruit, is ook een reden waarom ik terug wilde naar Beijing. We hebben besloten om samen de forbidden city te bezoeken. Het weer in Beijing valt nu niet mee, eigenlijk is het gewoon koud en bewolkt. ’s Middags om 14.10 hebben we afgesproken, ik reis met de metro naar het juiste station. Wanneer ik uitstap word ik weer overweldigd met vriendelijkheid, eerst een compliment over mijn baard en vervolgens word ik gevraagd om samen koffie te gaan drinken. Eventjes denk ik nog, joh dat is vriendelijk wat een goed idee…… maar dan besef ik mij dat deze vriendelijkheid op deze plek niet zomaar is…… Ik vertel haar vriendelijk niet geïnteresseerd te zijn (gelukkig stoot een ezel zich niet twee keer aan dezelfde steen:p).

Dan ontmoet ik Diana na 5 weken van WeChat contact en ze is echt heel mooi. We lopen samen door de Forbidden City, helaas geeft ze al snel aan niet zo geïnteresseerd te zijn in cultuur en historie (en dat straalt er ook vanaf). Okee, we lopen verder en het is echt wel best gezellig. Maar Diana geeft aan veel last van haar maag te hebben en wil eerst even naar huis om ’s avonds nog een keer af te spreken. Helaas is het van die tweede keer niet meer gekomen.

Gelukkig vermaak ik mij uitstekend alleen en ’s avonds duik ik het spectaculaire nachtleven van Beijing weer in. Ik hou het netjes en ga na een gezellige avond op tijd naar huis.

12-11-2015 – Dag 57! Even goed uitgeslapen, na zo een avond stappen mag dat wel. ’s Middags heb ik mij uitstekend vermaakt in de sportschool. Eigenlijk valt er over deze dag niet zo veel te vertellen :p (mag ook wel eens). ’s Avonds in het hostel, raak ik in gesprek met een wijze man uit Eritrea, we bespreken het migratie probleem en hij geeft aan dat Europa zich grote problemen op de hals haalt door alles toe te staan….

13-11-2015 – Dag 58! Vandaag bezoek ik de laatste toeristische attracties die ik nog wil zien in Beijing. De Tempel of Heaven en Tianfu square. Voor het avond eten ben ik door Lingo X uitgenodigd om deel te nemen aan een Home meal. Een soort van couchsurfing maar dan voor eten. Ik begeef mij naar het juiste gebouw en ontmoet hier iemand van Lingo X, de host/chef-kok van de avond moet nog komen. We hebben om 18.30 afgesproken….. helaas krijg ik om 18.45 een wechat berichtje dat hij moet overwerken….. Haha, hoort erbij in China denk ik dan. ’s Avonds toch maar even naar een club (dat is echt zo super vet in Beijing).

14-11-2015 – Dag 59! Vanavond verlaat ik Beijing. Ik heb een goedkoop vliegticket geboekt naar Shanghai, vliegen was net zo duur als met de trein en een keertje vliegen is ook weer een ervaring. Overdag slaap ik extra lang uit en helaas verneem ik het nieuws van Parijs, wat een klote wereld!

Mijn goedkope vlucht land om 23 uur, helaas had ik niet zo goed mijn huiswerk gedaan, want op dit tijdstip rijdt er geen openbaar vervoer meer naar de stad. Eigenlijk is de enige manier om het vliegveld te verlaten op dit tijdstip met de taxi. Daar ging mijn mooie goedkope vlucht, ik mag ruim €30,- aftikken voor de taxi…..

15-11-2015 – Dag 60! Vroeg wakker geworden in Shanghai en ik besluit een rondje te gaan lopen. The Bunt is de skyline van Shanghai, allemaal wolkenkrabbers en fantastische gebouwen. Ik bedenk mij dat het lang geleden is dat ik de zee voor het laatst gezien heb en neem de metro zo dicht mogelijk naar de zee, helaas kan ik de wal niet bereiken omdat het helemaal vol gebouwd is met industrie.

In Beijing had ik het nummer gekregen van Alina, ze werkt in Shanghai als promotor van clubs en ’s avonds ga ik op stap. Er staat een tafeltje voor “the foreigners” klaar. Deze tafel is rijkelijk gevuld met drank en hier hoeven we niks voor te betalen…..

16-11-2015 – Dag 61! Shanghai dag 2. Na wat research over deze stad bezoek ik the France concession. Volgens de beschrijving een stukje Frankrijk in China, ik neem de metro en boven de grond vraag ik met mijn route planner in de hand de weg. Okee, ik kom inderdaad een aantal Frans uitziende huizen tegen, maar Frankrijk in China vind ik heel ver gezocht. Wel kom ik een croissanterie tegen en een echte croissant na 8 weken is echt heerlijk.

’s Avonds in het hostel ontmoet ik een Nederlander die woont in China en twee Chinezen. We spelen mijn favoriete kaartspelletje, liegen.

17-11-2015 – Dag 62! Het weer in Shanghai is overigens echt heel droevig, het regent constant zacht of iets harder, maar het regent. Ik controleer de weersvoorspelling en besluit dat ik snel een ticket weg uit Shanghai moet boeken. Hiervoor ben ik toch niet opreis.

Een dag binnen zitten is niet mijn ding, dus ik ga toch even op roet. Ik bezoek the old town en de bijbehorende Yuoangong Garden. ’s Middags loop ik tussen de wolkenkrabbers in het Financial district, helaas is het naast regen ook zo mistig dat onze boerderij thuis ook een wolkenkrabber zou zijn. Dan toch maar terug naar binnen en van de gezelligheid in het hostel genieten.

18-11-2015 – Dag 63! Ik heb een high speed train geboekt naar Xiaman, van 10 tot 18 zit ik in de trein. Dat reizen door China….. ik kijk echt mijn ogen uit. Er wordt zoveel gebouwd en geen huizen, maar flatgebouwen. Alsof ze nu al anticiperen op het afschaffen van the one child policy.

’s Avonds bereik ik Wild Childs Hostel, echt super! Op de 32ste verdieping van een flat, eigenlijk gewoon een groot appartement, maar dan met veel stapelbedden.

19-11-2015 – Dag 64! Na een avondje uno, heb ik mijn wekker gezet om Xiaman te verkennen. Ik ben mijn slippers ergens verloren en heb nieuwe nodig. Hoewel iedereen hier op slippers loopt zijn ze nergens te koop, omdat het winter is…..

’s Middags naar het treinstation, vooruit ik heb met Cute afgesproken. Cute wilde graag laten zien waar ze woont en mij lijkt het eerlijk gezegd ook wel leuk. Ik ontmoet haar op het treinstation en samen reizen we naar Longyang (een kleine stad in China). ’s Avonds worden we door vrienden van Cute uitgenodigd om een KTV (karaoke bar) bij te wonen. Het is gezellig en wordt laat.

20-11-2015 – Dag 65! Wakker geworden in Longyang met Cute. ’s Avonds samen uit eten en dat brengt grappige taferelen met zich mee. Ik weet dat Chinezen op eten georiënteerd zijn en ‘uit eten’ in China werkt anders dan in Nederland. Je bestel hier een aantal gerechten en een kommetje witte rijst, vervolgens eet je beide van alles wat op tafel staat tot je genoeg heb.

Weer bestelt Cute, eigenlijk te veel, maar het is wel heel lekker. Ik zit het tegen heug en meug op te eten, omdat wij volgens de Nederlandse cultuur, alles op eten wat geserveerd wordt. Cute interpreteert het als ‘oh hij heeft veel trek’ en bestelt (zonder dat ik het begrijp) nog meer, GRRRRRR. Na het eten samen romantisch naar de bios, “the transporter”draait. In Nederland zou ik het een klote date vinden, maar gezien Cute en ik toch niet met elkaar praten, is het best een goede optie.

21-11-2015 – Dag 66! Vandaag iets eerder opgestaan, omdat ik duidelijk aangegeven had ook wat toeristische bezienswaardigheden te willen bezoeken. Cute heeft een vriend geregeld met auto en we rijden naar een historisch dorp (volgens de beschrijving het mooiste dorp van China). Het is bijna 2 uur rijden, maar volgens Chinese begrippen is het dichtbij….  Het dorp zelf is wel heel bijzonder. Mooie huizen en een rivier met watervallen.

Na het historische dorp bezoeken we een museum over opgravingen in China.

Terug in Longyang met z’n alle uit eten om vervolgens een beetje uit te rusten voor het nachtleven. Later op de avond rijden we naar een club, het grote voordeel van een club in een “kleinere stad” is het feit dat ik de enige blanke ben. Aan aandacht krijg ik niets te kort, maar ik hou me in, Cute houdt me scherp in de gaten. Wanneer de avond eindig is verlaten we de club, normaal gesproken zou je naar huis gaan…… maar wij niet. Er wordt een kamer in een KTV besteld en hier continueren we (echt overbodig). Na een half uur geef ik aan naar huis te gaan, Cute blijft nog even… “okee geen probleem, schrijf het adres van je huis maar op, dan ga ik”. Ik lig heerlijk te slapen en word nog een moment wakker van mijn telefoon, maar val meteen weer in slaap. De volgende ochtend hoor ik van Cute dat ze een slotenmaker heeft laten komen om de deur open te maken. Nadat ze een uur lang geprobeerd heeft aan te kloppen en mijn telefoon te bellen…..

22-11-2015 – Dag 67! Tja, wakker geworden rond 11 uur. Cute slaapt nog en ik besluit (na de pizza die Cute, vanuit bed, besteld heeft) een rondje te gaan hardlopen. Okee, van dat hardlopen is het dus niet gekomen, ik was nog even gaan liggen en werd vervolgens pas weer om 15 uur wakker. Achja, het is toch zondag hea.

’s Middags racen we een rondje op haar scooter en zoeken een leuk restaurant uit. Hier in Longyang staat hond op de menukaart. Ik heb eerder in China hond gegeten door mijn noedels, maar nu wordt de hond los geserveerd. En het smaakt eigenlijk gewoon heel lekker… ’s Avonds kijken we een filmpje bij haar thuis. Cute geeft daarna aan nog trek te hebben en wat eten te gaan halen, het is inmiddels middernacht, maar dat is in China geen probleem. Ik geef de voorkeur aan slapen en je mag me wekken als je terug bent. En dan word ik op 4 uur ’s nachts gewekt en heeft Cute een drie gangen diner in elkaar gedraaid, met een soepje vooraf, vis en vlees met nasie als hoofdgerecht…. Toch apart die cultuur verschillen….

23-11-2015 – Dag 68! Okee, vandaag ga ik wel een rondje hardlopen. Ik neem de sleutel mee en loop de deur uit. Aan mijn rechterhand zie ik een berg met een toren er boven op. Dat lijkt me een geschikt doel, snel registreer ik een aantal referentie punten en begin te rennen. Het bereiken van de toren was (op de lichamelijke inspanning na) een fluitje van een cent. Helaas was de weg terug niet zo makkelijk.

Gelukkig heb ik ook wat geld en mijn mobiel meegenomen. Helaas is Cute nog in dromenland en in het Engels het gebouw aan een taxichauffeur uitleggen in geen optie.

Na 2.5 uur belt Cute terug en geef ik de telefoon aan een taxichauffeur, hij brengt me terug en dan realiseer ik mij dat ik echt heel veel gelopen heb…

’s Middags wil Cute een aandenken voor me kopen, echt die Chinese meisjes zijn zo lief en zorgzaam. ’s Avonds voor de laatste keer uit eten en ik geef aan dat we wel even voor een borrel kunnen in een “gewone kroeg”. Even leuk met zen tweeën zou je denken, maar Cute nodigt, zonder dat ik het in de gaten heb, nog een paar vrienden uit. En dan worden er drankspelletjes gespeeld en drink je automatisch toch weer even te veel…

24-11-2015 – Dag 69! Laatste dag in Longyang vandaag om 12.15 vertrekt mijn high speed train naar Shenzhen om vanuit daar de grens met Hongkong over te steken. Het afscheid valt Cute toch wat zwaar, ze vindt me echt leuk….

1. Tante A:
    25 november 2015
    Weer n mooi verhaal, Thom. Goede culturele lessen ;-).
  2. Anouk Ooteman:
    25 november 2015
    Wat een heerlijke avonturen maak je mee Thom! Van het een in het ander verzeilt raken. Nog niet ziek geweest van al dat eten (en drinken; ))? Ik lees je graag weer! Groetjes!!
  3. Oma:
    25 november 2015
    Weer een mooi verslag !!! Geniet ze !!!!
  4. Geja:
    25 november 2015
    Wat geniet ik van je verhalen!! Zeker omdat ik zelf ook 5 weken gereisd heb in dat mooie land en heel veel herkenning lees!! Geniet lekkerrrrrrr!!!
  5. Hendrien:
    27 november 2015
    Ja, hoor ik ben weer bij. Leuk om alles te lezen!